Środa, 5 października 2022r. | Imieniny: Placyda, Apolinarego
Pokaż menu

Black Friday – poznaj swoje prawa

 

 

 

Jeśli towar jest wadliwy konsument ma prawo złożyć reklamację i zażądać
od sprzedawcy naprawy, wymiany towaru na inny, nowy i zgodny z zawartą
umową oraz obniżenia ceny. Ma też prawo odstąpić od umowy i zażądać
zwrotu zapłaconej ceny, pod warunkiem, że wada towaru jest istotna.
Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa dwa lata od daty
zakupu.
Od rękojmi należy odróżnić reklamację z tytułu gwarancji, gdzie
podmiotem odpowiedzialnym w stosunku do konsumenta jest gwarant.
Reklamacje są wtedy regulowane na podstawie warunków zawartych w
dokumencie gwarancyjnym.
Pamiętajmy również o tym, że zwrot zakupionego towaru nie zawsze jest
możliwy. Zgodnie z polskim prawem w przypadku zakupów w sklepach
stacjonarnych to sprzedawca ustala zasady polityki zwrotów. Może ich nie
przyjmować, lub ustalić przez jaką ilość dni możliwy jest zwrot. Warto o
to dopytać przed dokonaniem zakupu.
Inaczej wygląda sytuacja w sklepach internetowych. Tu kupujący ma 14 dni
na zmianę decyzji i odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny – to
tzw. prawo do namysłu. Konsument, który odstępuje od umowy ma kolejne 14
dni na odesłanie rzeczy, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić płatność.

Pamiętajmy o tym, że nie wszystkie produkty kupione w sieci można
zwrócić, korzystając z prawa odstąpienia od umowy. Ograniczenia te
dotyczą np. artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia -
żywność, rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienia – biżuteria z
grawerem, płyty z filmami, muzyką, grami – po otwarciu opakowania,
biletów na wydarzenia muzyczne czy sportowe.

W całej Unii Europejskiej obowiązują jednakowe zasady ochrony praw
konsumenta. Jeśli pojawia się problem z zakupami
w zagranicznych sklepach internetowych w którymkolwiek kraju
członkowskim UE, można zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum
Konsumenckiego. Problemu z dochodzeniem roszczeń mogą natomiast pojawić
się przy zakupach poza Unią Europejską.

Sprawdzajmy zatem tożsamość sprzedawców sklepów internetowych oraz
możliwość kontaktu z nimi. Nie kupujmy – jeżeli na stronie nie ma takich
informacji. Zwróćmy uwagę na to, kiedy przedsiębiorca założył
działalność, kiedy dodano treści oraz produkty do sklepu internetowego,
ale również czytajmy opinie dotyczące zakupów.

Zachowajmy zatem szczególną ostrożność, korzystajmy ze swoich praw w
dochodzeniu roszczeń.
W przypadku wątpliwości lub problemów bezpłatną pomoc oferują rzecznicy
konsumentów w miejscu zamieszkania konsumenta, można również zadzwonić
na infolinię konsumencką 801 440 220 lub skontaktować się z Inspekcją
Handlową. Jeżeli kłopoty dotyczą sklepu z innego kraju UE pomoc można
uzyskać w ECK – Europejskim Centrum Konsumenckim.
Bez wątpienia rozpoczyna się okres zakupowego szaleństwa, warto więc
znać swoje prawa.

Ponadto, zachęcam do udziału w webinarium VADEMECUM ZAKUPOHOLIKA z
okazji Black Friday
• w piątek 26 listopada o godz. 10.00
• transmisja na kanale UOKiK na YouTube (link).
Pułapki czy okazje? Jak kupować mądrze? Na co zwrócić uwagę podczas
wyprzedaży? Jak zweryfikować e-sklep? Na te i inne pytania odpowiedzą
eksperci UOKiK, ECK oraz Powiatowa Rzeczniczka Konsumentów w Białej
Podlaskiej.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Barbara Nowak

 




Gmina Starostwo Powiatowe w Kluczborku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Redakcja oraz właściciel serwisu nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wypowiedzi i komentarze publikowane przez użytkowników oraz zastrzega sobie możliwość usunięcia lub edycji komentarzy zawierających treści znieważające lub powszechnie uważane za obelżywe. W momencie dodawania komentarza zapamiętywane zostają adres email oraz adres IP komentującego użytkownika (informacje te nie będa publikowane i wyświetlane).